25시 세일링

김보경+김청진 듀오로 구성된 25시 세일링은 아직 오지 않은 시간과 지금 이미 도달한 공간이 만나는 착지점을 탐색하는 팀이다. 압축된 풍경 속에 잔상처럼 남아있는 도시의 시간을 발췌하고 웹과 전시장, 두 채널을 통해 콜라쥬, 회화, 사운드를 선보인다. 2012년, «정박지에서 보낸 좌표» 전시에서는 작업실 주변인 을지로 일대의 풍경을 관찰하며 1940년대 이후 황금기 시절 맞물려 돌아가던 [극장-인쇄업-골뱅이(음식)] 세 축이 무너져가는 잔상을 선보였다. 데이터와 실재 사이, 계속해서 각기 다른 화자들의 증언에 의해 굴절될 뿐 합쳐지지 않는 좌표들은 구멍으로 남고 시간축은 어긋난다. 2014년 «극의 낮» 전시에서는 과거의 데이터를 발견할수록 절단된 시간 안으로 점핑하거나 부분을 취할 수 밖에 없는, 데이터 환경을 마주하는 자신들의 움직임을 바탕으로 1950~90년까지 충무로의 극장영화 40년 시간을 점핑/압축하는 gif 스크린-설치 프로젝트를 선보였다. 전체에서 뜯어져 나온 시간을 조각조각 접속하는 방식이, 영화에서 시간을 편집하는 기술이 관객에게 주는 기시감과 닮아있음을, 과거-현재- 미래를 넘나드는 축이 될 수 있음을 발견한 전환점이었다. 2017년 «소용돌이를 향한 하강»은 25시 세일링이 종로~을지로 일대 공간의 잔상으로부터 도시의 시간과 패턴을 발췌하면서 데이터와 지각 사이, 완전히 포개지지 않는 영역에서 다른 방식의 ‘시계(視界)’를 형성하려는 시도이다.

 

25hr sailing is an artist duo consisting of Bokyung Kim and Cheongjin Keem. 25hr sailing explores the landing points where the time that is yet to come and space that has already arrived encounter each other. 25hr sailing makes excerpts of time in the city that remains like an afterimage in the condensed landscape. Such excerpts are presented both on a website and in the exhibition in forms of collage, painting, and sound.

In the exhibition Coordinates Sent from Anchorage in 2012, 25hr sailing presented an afterimage of the collapse of three industries (cinema-printing business-sea snails (food business)) in Euljiro area where such businesses were interlocked with each other and flourished since the 1940s. It was a result of 25hr sailing’s observation of the area where its studio was located. The coordinates presented in the exhibition - they could not be joined but continuously refracted by the accounts of different speakers in between data and the real - remained as holes and the axis of time was dislocated.

In the exhibition White Night in 2014, 25hr sailing produced a GIF screen-installation that jumps/compresses the 40 years of cinema in Chungmuro area between the 1950s and the 1990s, based on its own situation where one encounters a data environment where one cannot but jump into the split time or merely take certain part of it as more data from the past are discovered. The exhibition was a turning point for 25hr sailing to discover that there is a similarity between the ways through which one accesses time - which has been ripped off from the whole - in a fragmentary manner and the sense of déjà vu that the editing technique of film provides to the viewers. In the end, 25hr sailing discovered that such ways could become an axis that crosses the past, the present, and the future.

Descend towards Vortex is an attempt to establish a field of visibility in an area that does not entirely overlap with data and perception while making excerpts of time and patterns of the city from the afterimages of spaces that exists between areas in Jongno and Euljiro in Seoul.

 

Sooyeon Kim, Curator

Translated by Jaeyong Park